Uitgebreide testen zorgen voor de ultieme kwaliteit
Er zijn niet veel verffabrikanten die zo grondig testen als Jotun. – Het is essentieel voor ons om de beste producten aan te bieden, zegt Morten Eliassen, hoofd van de testafdeling bij Jotun.
Noorwegen heeft een van de meest wisselvallende klimaten van Scandinavië, daarom gebruiken we deze regio in onze tests, legt Morten Eliassen uit.
Morten Eliassen, directeur van de testafdeling van Jotun
Bij de proeven stelt Jotun de verf bloot aan verschillende weersomstandigheden, maar ook zijn er een aantal aanvullende criteria toegepast. De criteria zijn toegevoegd naar aanleiding van input van de klanten. De klanten vinden bijvoorbeeld applicatie eigenschappen, vuilaanhechting, groei van schimmels, glans- en kleurstabilliteit erg belangrijk. Op al deze criteria wordt dan ook getest.
Externe testen
Testen van buitenverf duren minstens vijf jaar. Zowel de eigen en internationale normen en methoden worden toegepast. Het bedrijf heeft een eigen speciale afdeling voor het testen maar maakt ook gebruik van externe partijen zoals het Kiwa Technology Institute uit Noorwegen. Het Kiwa technological Institute heeft verschillende testen in opdracht van Jotun uitgevoerd. Kiwa heeft veel ervaring met het testen van verf. Ze hebben uitgebreide en gedetailleerde procedures die alle facetten van de verf kunnen testen. Hun specialisme is het testen van verf op een hoger niveau dan alleen de basisnormen, zegt Kristian Kaltenborn, senior adviseur bij Kiwa Technology Institute.
Kristian Kaltenborn, Kiwa Technology Institute en Sigve Fjelde, R & D Senior Chemist, Jotun
Kleuren in alle omstandigheden
De testmethoden zijn gebaseerd op meer dan 90 jaar ervaring in oppervlaktebehandeling van houten woningen in Scandinavië. Jotun heeft testlocaties op diverse locaties in Noorwegen, waaronder in Bergen, één van de natste gebieden in Noorwegen met een hoge luchtvochtigheid. De producten worden verder getest op verschillende teststations wereldwijd, bijvoorbeeld in Dubai, waar de effecten van overmatige blootstelling aan de zon en hoge temperaturen worden getest, of in Maleisië, waar het klimaat erg vochtig is. Maar ook in China, waar de luchtvervuiling ernstig is. Uit al deze testen komen verschillende resultaten die weer meegenomen kunnen worden in de ontwikkeling en verbetering van onze producten.
De testperiode is vijf jaar
Jotun gebruikt altijd een minimale tijd van 5 jaar, alleen dan kunnen alle testen nuttig en betrouwbaar zijn. Tijdelijke factoren die van invloed kunnen zijn worden dan uitgesloten.
Jotun baseert alleen op betrouwbare metingen, en niet op veronderstellingen. Grondig en uitgebreid testen is een voorwaarde om producten op de markt te verkopen.. Daarom test Jotun niet alleen hun eigen, maar ook concurrerende producten. Een van de belangrijkste criteria voor onze producten is de duurzaamheid en kwaliteitsbewaking.
Continue blijven ontwikkelen
Jotun heeft drie teststations in Noorwegen, voor een optimale blootstelling aan extreme Scandinavische weersomstandigheden. Daarnaast Jotun gebruikt regionale proefstations in verschillende delen van de wereld, evenals externe en onafhankelijke aanbieders van teststations. Een groot deel van de testprocedure is het bepalen van de criteria. De criteria moeten gedurende de testperiode worden gehandhaafd,.
Jotun test alle exterieurproducten voor minimaal vijf jaar. Een lange proef biedt het meest accurate beeld van hoe de producten in staat zijn om te worden blootgesteld aan extreme weersomstandigheden, een hoge graad van vervuiling en een veranderend klimaat. Jotun test verder de glans, kleur, vuilvastheid, de groei van schimmels en algen, verwerkingseigenschappen, droogtijd, hechting en scheurvorming.
Jotun heeft zijn eigen testafdeling met een laboratorium, maar test ook veelal met gebruikers.
De producten ondergaan uitgebreide testen voordat ze worden gelanceerd, met geregelde controle gedurende de gehele levensduur van het product.
Ook de verkoop en marketing afdeling levert belangrijke bijdragen om de test criteria vast te stellen, onder andere, gebaseerd op regelmatige input van gebruikers.
Dit is de enige garantie dat de behoeften van de klant worden voldaan tijdens de productontwikkeling.